Co je u nás nového?
Více

Pomáháme s vámi zlepšovat veřejný prostor
Více

Turistika jedině šetrně!
Více

Podporujeme šetrné zacházení s vodou
Více

Pečujeme o stromy
Více

Vzděláváme i bavíme v naší Otevřené zahradě

Více

Vinařská turistika má barvu ryzího zlata a voní po medu

Vinařská turistika prožívá na jižní Moravě období překotného rozvoje. Moravské vinařské stezky jsou v zahraničí TOP produktem České republiky.
Téměř každý týden jsou na programu akcí některé „otevřené sklepy“, vinaři prosperují, všechno vyrobené víno se prodá, návštěvnost jižní Moravy narůstá. Vinařská turistika je prostě v kurzu.

Je tomu patnáct let, co se mezi vinohrady na jižní Moravě objevily první značky s logem Moravských vinařských stezek. „Někteří starostové se tehdy divili, kvůli čemu by do jejich obce jezdili turisté, vinaři odháněli turisty od sklepů s argumenty, že jim budou krást hrozny z vinice, zdržovat je od práce nebo zbytečně přitáhnou pozornost finančního úřadu,“ vzpomíná jeden z autorů projektu a aktuálně jeden z největších odborníků na vinařskou turistiku Juraj Flamik.
Neúnavná léta spolupráce mezi obcemi, vinaři i ubytovateli, Vinařským fondem, Národním vinařským centrem, Centrálou cestovního ruchu jižní Moravy a Nadací Partnerství ale přinesla svou úrodu.

Dnes přetéká kalendář vinařských akcí nabídkou otevřených sklepů, vinobraní, zarážání hory, svatomartinských ochutnávek a cyklistických výletů. Sklepní kolonie a uličky nabízí degustace, ubytování nad sklepem, restaurace a v nich místní jídla v kombinaci s vínem. Malí i střední vinaři i ta největší vinařství se zapojují do Festivalu otevřených sklepů, nabízí turistický program ve vlastních vinicích, degustačních stáncích i exkurze ve výrobních prostorech. Moravské sklepy nad zemí i pod zemí se změnily na turistické provozovny. Poptávky po zážitcích přivádí firemní kolektivy do vinohradů, aby si zkusily, jaké je být „den vinařem“, klienti si kupují „svoji hlavu“ ve vinici. 

To vše díky promyšlené a odpovědné práci s něčím, čemu říkáme místní dědictví. I když ani to nebylo od počátku úplně ideální. „Rozvoj turistiky tu prolomil poměrně neutěšený stav, v němž se po sametové revoluci nacházely sklepní uličky. Majetnější vlastníci sklepů se pustili do oprav takovým stylem, kdy ničili památkovou podstatu těchto objektů. Až vlivem vinařské turistiky a návštěvnosti si vinaři uvědomili, že atraktivita a autenticita sklepa je určitou formou jejich bohatství,“ vysvětluje Juraj Flamik. A právě ona „funkční“ autenticita udělala z jižní Moravy jedno z největších českých turistických lákadel. 

Dnes jsou na vinařskou turistiku na jižní Moravě navázány tisíce pracovních míst, obnovila se tradice rodinných vinařství, která dala mladým vinařům perspektivu života na vesnici, kde se narodili. 

„Já jsem rád, že jsme našimi projekty mohli podpořit rozvoj šetrné turistiky na jižní Moravě. Za 7 let jsme s Nadací Partnerství na 18 Festivalů otevřených sklepů přivedli 17.000 návštěvníků do sklepů 540 vinařů, snažíme se udržovat kvalitní značení na 1200 km vinařských stezek, 40 vinařským obcím poskytujeme služby pro lepší využití jejich potenciálu a marketingu v oblasti vinařské turistiky. Prostě stejně jako když se vinaři v sudu podaří zlatavá a medem vonící Pálava, mění se na zlato a voňavé zážitky i vinařská turistika,“ uzavírá Juraj Flamik.
 
Zdeňka Prokopová