První v ČR. Bude pokračovat?

Cílem testování bylo zjistit, jak by veřejná půjčovna nákladních kol mohla fungovat v českých městech

V Brně jsme se dostali na vrcholu sezóny na téměř 100% obsazenost dvou ze tří kol. Lidé kola využívali k převozu všemožného nákladu, ale také dětí nebo dospělých osob,vysvětluje koordinátor projektu Michal Šindelář

Lidé nákladní kola využívali například k odvozu rozebrané staré postele do kontejneru na sídlišti, při pomoci sousedům s odvozem jejich nábytku nebo pro svoz elektroodpadu jako starý televizor do sběrného dvora.

Během testovacího provozu byla o jednotlivých zápůjčkách sbírána data, aby bylo možné provoz vyhodnotit. Závěrečná zpráva o provozu je nyní dostupná na webu půjčovny www.kargopujcovnabrno.cz.

Ukázalo se, že nákladními koly lze nahradit část automobilové dopravy. Celkem 55 % zápůjček nahradilo právě cestu automobilem. Nákladní kola tak přispívají ke snižování závislosti části obyvatel na autech,shrnuje Šindelář.

Zda bude někde v Česku podobná půjčovna fungovat, záleží nyní na zástupcích měst. Report o provozu půjčovny ukazuje, co její fungování obnáší a především jaké jsou finanční náklady na její provoz. Zpráva přináší i interaktivní byznys model, kde si zástupci měst mohou navolit, jakou půjčovnu chtějí, a model jim spočítá, jaké budou náklady.